Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.01.2017 09:42 - Понятието Азазел
Автор: yolanta Категория: Други   
Прочетен: 2591 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 24.01.2017 12:03

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Понятието Азазел -עֲזָאזֵל‎
( е"зей зел)

image

Думата АЗАЗЕЛ не е употребена във всичките преводи на Библията , а само в Латинския Нова Вулгата, масоретския текст на Танах и English Standard Version

Става дума за пасажа в Левит 16: 8, който в Протестантския превод от 1940г звучи така:
"Протестантски 1940
Тогава да хвърли Аарон жребий за двата козела, един жребий за Господа, и другия жребий за отпущане;
9 и да приведе Аарон козела, на който е паднал жребият за Господа, и да го принесе в принос за грях; 
10 а да представи жив пред Господа козела, на който е паднал жребият за отпущане, за да направи с него умилостивение и да го изпрати в пустинята за отпущане"

...................................................
Това в Нова Вулгата е преведено така:
8 mittens super utrumque sortem, unam Domino et alteram Azazel. 
9 Cuius sors exierit Domino, offeret illum pro peccato; 
10 cuius autem in Azazel, statuet eum vivum coram Domino in expiationem, ut emittat illum ad Azazel in solitudinem.

..................................................
а в Английска стандартна версия така:
8 And Aaron shall cast lots over the two goats, one lot for the Lord and the other lot for Azazel.
9 And Aaron shall present the goat on which the lot fell for the Lord and use it as a sin offering,
10 but the goat on which the lot fell for Azazel shall be presented alive before the Lord to make atonement over it, that it may be sent away into the wilderness to Azazel.

................................................................
В масоретския текст думата Азазел (לַעֲזָאזֵל,)  се чете и като "за абсолютно отстраняване" и като "за Азазел".

( Jewish Encyclopedia)
.....................................................................
Най-напред нека кажа, че тия разпоредби, заедно с разпоредбите за принасяне на червената юница ( пара адума), се считат за най-загадъчни и необяснии, според всяка човешка логика. Наричат се Хука - неразбираеми от човешки разум .
Но БОГ ги е заповядал.

Според еврейските древни разбирания и схващания, думата АЗАЗЕЛ е означавала : "силни страшни " в смисъл демонични сили, или по-точно казано това разбиране идва от акадския език и е представата за демонични сили. Думата идва от корен АЗЗ"а -AZZ"A ( означаващ силен , страшен, твърд ,безмилостен) като визира отвратително демонично същество, противник на БОГ.

И така според нареденото от Господа -единия козел става всеизгаряне -което получава БОГ, а другия козел , натоварен с греховете , който сам ще умре там някъде в ужасната пустиня- получават ей тия демонични сили, тоест те получават греховете на избрания народ и смъртта , която не е според Кашерните правила за принасяне на свята жертва. Човекът, който го изпраща в пустинята се счита за нечист и след като се очисти чак, може да влезе наново в стана.
В превод думата АЗАЗЕЛ означава : силни, ужасни, лоши ( сили), там в пусто място.

Недалеч от Йерусалим има такъв пустинно планински терен , наречен хар АЗАЗЕЛ.

Може би, според библейския текст в Левит 16 , следва да се приеме, че БОГ заповяда да се дадат греховете на народа Му-на тия демонични сили, както и смъртта на отпратения козел към тях.... Смърт не по кашерния начин. И то в денят на Умилостивението, наричан Йом ха Киппурим.
Козелът не беше единствената жертва, отпускана така по този начин.Така трябваше да бъде отпускано и птиче, според заповяданото:

 Левит 14
1 Господ говори още на Моисея, казвайки: 
2 Ето законът за прокажения в деня, когато се очиства: да се заведе при свещеника; 
3 и свещеникът, като излезе вън от стана да прегледа; и ако прокаженият е оздравял от раната на проказата, 
4 тогава свещеникът да заповяда да вземат за очищаемия две живи чисти птичета, кедрово дърво, червена вълна и исоп; 
5 и свещеникът да заповяда да заколят едното птиче в пръстен съд над текуща вода. 
6 После да вземе живото птиче, кедровото дърво, червената вълна и исопа и да натопи тях и живото птиче в кръвта на закланото над текущата вода птиче; 
7 и седем пъти да поръси очищаемия от проказата и да го обяви за чист, а да пусне живото птиче на полето.

Тоест, две птичета, едното да бъде умъртвено според предписаните правила- кашер, за свята жертва Господу, а другото да бъде натопено в кръвтта на първото и да бъде отпускано- и то там да върви , към демоните, понесло болестта на очистения вече. Самия ритуал може би символизира прогонване на ИЗТОЧНИКА на злото, и даване на "дължимата плата"на злото- това , което е заслужило-ГРЕХОВЕТЕ на хората и СМЪРТТА на жертвата ,която е натоварена с тия грехове. Казвам може би..

Но да се върнем на козела ...

Нека видим нещо интересно:
В Вавилония, например, е било обичайно за фестивала на Akītu (Нова година), да се направи една коза като заместител на едно човешко същество (PUH) за Ерешкигал (богинята на бездната). В акадски магически надпис от град Асирия, в който се описва лечението на човек, който не е в състояние да яде и да пие, е предписано да се вземе една коза, която трябва да бъде вързана до леглото му, като по този начин болестта ще премине към козата. На следващата сутрин, козата се отпраща за пустинята и бива обезглавена там в пустощта. След което
тялото и се слага в една яма, заедно с мед и масло, може би като дар за демоните. По време на епидемии, хетейците, използвали изпращане на кози в територията на врага, за да може те да занесат там заразата .
На главата на козата за Ерешкигал се свързвало корона от цветна вълна.

Конец от червена вълна, символизиращ греховете, беше свързван на главата на козела за Азазел в периода на Втория Храм (Yoma 4: 2), в деня на Умилостивението.

Спорът за думата АЗАЗЕЛ е следния:
1. че е прието от равини още от време на Втория храм , да се счита че това е наименование на пустош, пустинна скалиста необитаема земя ( според Левит 16: 22)
2. да се приема ,че това е име за демонични сили обитаващи именно такава пустош ( според Левит 16:8)

Надделява второто , понеже според заповедта на Бог, се използва хвърляне на жребий за двата еднакви козела-единият за Господа, а другия за АЗАЗЕЛ.
Така Азазел се явява паралелно с Господа - може би този жребий символизира именно изборът, който е даден на всяка Божия креатура.

Разликата е в смъртта и натовареността на козлите :
единият е принасян в свята жертва Господу, според кашерния начин на заколване на животното, отцеждане на кръвта му, всеизгаряне, наречено благоуханно, в Храма на олтара.

Другия козел се натоварваше с греховете на цял Израел, завеждаше се в пустинята , като такова е било схващането,че пустинята е обитавана от демони( Лев 13:21; 34:14, Лев. 17: 7), а там, макар да няма разпореждания от Бог за такива действия , са го принуждавали да падне от скала в пропаст, за да е сигурно , че няма да се върне към обитаеми територии-така е умирал, цял с кръвта си в него, смачкан , преполагаемо, от падането в пропастта.
Някои обясняват смисълът на целия тоя ритуал, като:
да се прогони Злото заедно с последствията му от народа, да се "даде" на демоните ( сатана) онова, което са и "заслужили"- получават греховете на хората, както и некашерната смърт на животното.

Мъже са заставали в шпалир по протежето от Йерусалим до най -пустото място в пустинята хар Азазел, като така без да докосват козела, са го принуждавали да се отправя натам , към дълбока пропаст...когато козелът е падал в пропастта, червения конец ,символизиращ греха на Израел е ставал бял- мъжете са давали с кърпи знак един на друг , докато това стигне до Първосвещеника и той продължавал с ритуала.
Всеобщо е било вярването, че тая пустиня там е била свърталище на демони и е нечисто място.

Някои равини като Ибн Ездра тълкуват думата АЗАЗЕЛ като сбор от עֵז ( "коза") и арамейския корен אזל ( да отида), по този начин се получава:"козелът , който отива". 
Други като Моше бен Нахман са убедени,че Азазел означава име на група силни страшни демони, визирайки даже самия сатана.
А в Септуагинта е написано като : χίμαρον ... ὲπ αὑτὸν ὸ κλῆρος τοῦ άποπομπαίου- козелът, който отива безплатно за..
Според устната Тора, която следват равини, козелът за Азазел трябва да е изпратен в най най -пустото и ужасно място на пустинята.

Обяснението на Моше бен Нахман, относно понятието Азазел:

В Тора ни е писано , че е абсолютно забранено почитането на други богове , освен Всевишния .Въпреки това СВЕТИЯ, благословено да е Името Му, ни е заповядал на Йом ха Кипурим да изпращаме с жребий определен козел, натоварен с греховете ни, на княз, който управлява пустинята-като пустиня е понятие , отнасящо се до липса на нормален живот, на ужасни условия , на сили съсипващи Живота, създаващи войни, бедствие и смърт.Това могат да бъдат само бесовете , наричани в нашия език и Писания - "se"irim" (демони).

В Мидрашим се поява обяснение за Азазел като ангела на бездната ( Бейт ха-Мидраш, том 4, стр 127.) или като Изтребителя , минал през Египет и убил всяко първородно, но отминал къщите , помазани с кръвта на пасхалното агне, което понятие виждаме и в Откровение , но е наречен там Авадон.

Прави се връзка с Битие 15:11: "Птиците на хищни слезе върху труповете, но Аврам ги разпъди" [NIV]), с обяснението ,че хищните птици са именно Азазел-se"irim ( демони , силни врагове на БОГ, които иска да осквернят жертвата на Абрахам)-като това е единствения средновековен източник, който ползвам за изясняване на понятието.

Според Пешита , думата Азазел е всъщност За-ЗЕЙ ЕЛ- означава "силния срещу Бог"- Qumran fragment 4Q180
Вавилонска Талмуд определя думата АЗАЗЕЛ като най-недостъпното място в планинската пустиня
В съвременния иврит АЗАЗЕЛ се използва като израз за "върви по дяволите"
.

източници:
http://www.jewishvirtuallibrary.org
Wikipedia
Jewish Encyclopedia





Тагове:   козел,   йом,   азазел,   кипурим,


Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: yolanta
Категория: Други
Прочетен: 185295
Постинги: 50
Коментари: 18
Гласове: 18
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031